Leren gaat om wat jij zelf anders kunt doen.
Niet om bedenken welke omstandigheden beter zouden zijn. Of om wat anderen allemaal hadden moeten doen. Een discussie van een team dat een collega heeft zien vertrekken. In de brainstorm leggen verschillende teamleden uit wat de vertrokken persoon allemaal verkeerd gedaan heeft. Zo had hij de directeur toch wel eerder moeten informeren. Want nu had het bedrijf geen kans gehad hem aan boord te houden. Oneerlijk! Maar goed: het was toch al niet hun grootste sterspeler. Een apart type ook. Dus was het misschien beter zo. En tja: je kunt toch niet voorkomen dat mensen weggaan.
Het zal ongetwijfeld allemaal waar zijn.
Maar de kernvraag is: wat had jij zelf anders kunnen doen? Hoe heb jij bijgedragen aan hoe het is gelopen? Wat was het effect van jouw keuzes? Wat heeft het je opgeleverd? (‘niks’ is niet het goede antwoord).
Het belang van deze vragen is niet dat een andere uitkomst beter was geweest. Of om dit soort gevallen in de toekomst te voorkomen. Maar ‘Wat kan ik hiervan leren?’ is altijd een relevant vraag bij gedachten over het verleden.
Denk eens aan een geval waarin jij vond dat iemand iets anders had moeten doen. En vraag je af: Wat kan ík hiervan leren?